Why I dance

Dance, Paulina, Story time

– It feels good to be dancing again and it feels so right to live here in Härnösand. I’ve already learnt a lot during these two days because Danielle (my teacher) is incredible and inspiring. My muscles are really sore today but it feels good. I like that feeling because I know that I’ve been working hard. Lately I’ve been trying to find words to explain how I feel about dancing and to understand why I dance.


It’s hard for me to understand why the world is the way it is but wen It comes to dancing I see everything clearly, it is real and logical for me. I feel like it unlocks parts of myself that usually holds me back from reaching the full potential of my body and trusting myself. I have received so much from dancing throughout my whole life and it’s felt like a life saver at times. I love how challenging it is and how hard I need to work and push myself to be able to reach my goals. I love everything about dancing, I love the creativity, the sweat, the music, how you have know chose but to be in the present at all times and the whole lifestyle is just awesome. I really want to become a good dancer, maybe even a great one. I wan’t to work live and breathe dance every day. I need to stop holding back and just give my all to this art form that I love so much. I have to dance because I feel like my soul would wither away if I stop and then I would never be whole again. At least, that is what it feels like.

I simply dance because I am alive and I live to dance.


– Det känns så bra att komma igång med dansen igen och det känns så rätt att vara här i Härnösand och få dansa. Jag har redan lärt mig jättemycket på bara 2 dagar och det är för att Danielle (min lärare) är helt fantastik och inspirerande. Jag har träningsvärk i nästan hela kroppen idag och det känns bra. Jag gillar träningsvärk för då vet jag att jag har jobbat.
Jag har försökt formulera mig kring hur jag ser på dans och varför jag tycker om det så mycket som jag gör. Det är ganska svårt att förklara med ord, (hahaha) det är väll därför jag dansar.

Det känns som att jag har svårt att förstå hur saker kan vara som dom är i världen men när det kommer till dans så ser jag allting klart, det är på riktigt och det är logiskt för mig. Jag känner också att dansen låser upp spärrar i mig som hindrar mig från att verkligen äga min kropp och lita på mig själv. Jag får och har fått så mycket av dansen som har varit livsviktigt för mig. Jag älskar hur mycket jag måste utmana mig själv och hur hårt jag måste jobba för att klättra uppåt. Jag älskar alla delar av dansen, det konstnärliga, det fysiska, all svett, musiken, hur mycket man miste befinna sig i nuet, träningsvärken och allt sånt. Hela livsstilen är helt Amazing och jag vill verkligen bli en bra dansare. Jag vill jobba med det, jag vill leva och andas dans varje dag. Det är dags för mig att sluta hålla tillbaka och verkligen ge mitt allt till dansen för det är det jag älskar mest av allt, min passion i livet. Jag måste dansa annars dör min själ och då är jag inte en hel människa. Det är i alla fall så det känns.

Jag dansar för att jag lever och jag lever för att dansa helt enkelt.

Leave a Reply

