En konstupplevelse

Paulina

Jag vet inte riktigt vad som räknas som en konstupplevelse men jag tror att vi kan uppleva stunder av konst hela tiden. En dag när jag hade haft en jättedålig kväll så gick jag en promenad ensam i mörkret i Stockholm. Det var sjukt mycket folk ute den kvällen och massor av bilar. Sjukt mycket ljud överallt och jag kunde inte koncentrera mig på mina egna tankar ens. Jag fick för mig att jag skulle försöka koncentrera mig på ett ljud bara och göra det till bakgrundsmusiken till mina tankar. Då när jag försökte lyssna efter ett ljud så blev allting helt tyst i typ en halv sekund men i vanliga fall skulle jag aldrig märkt det, men nu när jag koncentrerade mig så mycket så uppfattade jag det. Så jag började lyssna efter tystnaden och upptäckte en helt ny sida av min hörsel. Hela Stockholm lät som en sång. Jag tycker absolut att det är en riktig konstupplevelse. Jag hade gåshud över hela kroppen och började nynna på en liten melodi och så kände jag att jag också var en del av sången. Jag tror att en konstupplevelse är dom stunderna då man känner att man fattar någonting som man inte kan förklara riktigt och allt man vet är att det känns som att man är en del av det. Kanske är lite flummigt men den stunden var en av de coolaste upplevelserna jag vart med om.

Leave a Reply

